Już tylko dni i tygodnie dzielą nas od otwarcia całej trasy tramwajowej od Pomorzan do Bramy Portowej przez ulicę Kolumba, Dworzec Główny i plac Tobrucki. Jednak marna to pociecha dla mieszkańców Pomorzan – tym bardziej, że przebudowa al. Powstańców Wielkopolskich zakończy się później niż w lipcu przyszłego roku.
Jest to spowodowane nieujętymi przy sporządzaniu dokumentacji projektowej kolizjami z infrastrukturą podziemną, co wymusiło prawdopodobieństwo aneksowania umowy w najbliższej przyszłości i przesunięcia terminu ukończenia całego zadania.
Jednak powiedzenie, że budowlani nic nie zrobili od lipca, jest bardzo krzywdzące i niestosowne. Grupa ZUE i jej podwykonawcy skupiają się na chwilę obecną na odcinku od placu Szyrockiego do skrzyżowania z ulicą Milczańską, ale nie tylko.
– Generalny Wykonawca realizuje obecnie prace na odcinku od Plac Szyrockiego do ul. Milczańskiej w zakresie branży drogowej (przystąpiono do wykonania konstrukcji jezdni od ul. Dunikowskiego do ul. Starkiewicza – po stronie tej ostatniej), branży sanitarnej (kanalizacja deszczowa wykonana w 90 proc.), branży telekomunikacyjnej (prace wykonane w 90 proc.), branży sanitarnej – gaz (zaawansowanie prac na poziomie 60 proc.). Roboty torowe rozpoczną się na początku 2025 r. Ponadto na odcinku od ul. Starkiewicza do placu Szyrockiego realizowane są dodatkowe prace na zlecenie Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. polegające na wymianie magistrali wodociągowej DN600 – poinformował nas Wojciech Jachim, rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich.
Trwają też roboty przy wiaduktach przy alei Powstańców Wielkopolskich i ul. Budziszyńskiej – w przypadku tego pierwszego wykonawca oczekuje na aneksowanie prac dodatkowych polegających na naprawie powierzchni betonowych i przegubów oraz wykonaniu uszynień. Natomiast na tym drugim obecnie są realizowane prace na kanałach technologicznych. Wyłączenie ciepłociągu w celu demontażu, umożliwiającego dalsze prace, planowane jest na I połowę stycznia 2025 r.
Poza nowym torowiskiem tramwajowym na całym odcinku od placu Szyrockiego do pętli na Pomorzanach powstaną nowe jezdnie, chodniki, infrastruktura podziemna (m.in. nowe wodociągi), oświetlenie oraz drogi i pasy rowerowe.
Sama pętla Pomorzany, która już została przetestowana przez tramwaje na specjalnych przejazdach technicznych wzdłuż wyremontowanego odcinka „nadodrzanki”, została powiększona ponad dwukrotnie (z 0,73 ha do 1,75 ha). Teraz dysponuje ona 5 peronami przystankowymi o długości odpowiednio 1 350/520 m, a wewnątrz niej powstał parking, wspólny peron autobusowo-tramwajowy, tor odstawczy, miejsca postojowe dla autobusów, budynek socjalny dla motorniczych i kierowców autobusów oraz toalety.
Przebudowa torowisk na Pomorzanach jest realizowana w ramach II etapu „torowej rewolucji”, współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, PRIORYTET: VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, DZIAŁANIE: 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach oraz uwzględniony do dofinansowania w ramach kolejnej perspektywy finansowej z programu FEnIKS 2021-2027 – Działanie FENX.03.01 Transport miejski. Inwestorem zastępczym jest spółka Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.