Home Motoryzacja Szczecińskie warsztaty sprostają wyzwaniu elektromobilności?
MotoryzacjaBiznes i inwestycje

Szczecińskie warsztaty sprostają wyzwaniu elektromobilności?

302
Foto AdobeStock

Na polskich drogach wciąż dominują auta spalinowe, ale wraz z dynamicznym rozwojem technologii motoryzacyjnych, pojazdy elektryczne zdobywają coraz większą popularność. Jednakże serwisów samochodowych w Szczecinie, w których można kompleksowo naprawiać pojazdy bezemisyjne, jest niewiele. Wiele warsztatów zdaje się być nieco opóźnionych w dostosowaniu się do potrzeb nowoczesnych pojazdów.

 

Mimo licznych zalet, takich jak chociażby niskie koszty eksploatacji, pojazdy bezemisyjne wciąż budzą kontrowersje i wielu kierowców neguje pozytywny wpływ na środowisko samochodów elektrycznych. Niemniej „elektryków” na drogach jest coraz więcej – według licznika PSPA ponad 80 000, w konsekwencji zapotrzebowanie na mechaników, którzy się znają na serwisowaniu takich aut, również rośnie. Tymczasem w całej Polsce serwisy samochodowe zdają się bagatelizować nowe potrzeby właścicieli pojazdów. Dlaczego tak się dzieje i jakie wyzwania stoją przed serwisami samochodowymi w erze pojazdów elektrycznych?

 

– Problem dotyczy nie tylko samochodów, ale generalnie wszystkich pojazdów z napędami bezemisyjnymi, także wózków widłowych, czy systemów napędowych w łodziach motorowych – mówi Marcin Hołub ze spółki mPower, specjalizującej się w projektowaniu i budowaniu napędów elektrycznych i wodorowych. – Brak wiedzy i doświadczenia techników w obszarze napędów elektrycznych jest zauważalna. Tradycyjne naprawy silników spalinowych różnią się znacznie od prac konserwacyjnych i napraw systemów składowych oraz mechanizmów w samochodach elektrycznych. Dlatego właściciele warsztatów powinni inwestować w szkolenia i certyfikacje dla swojego personelu, a także w odpowiedni sprzęt – tłumaczy.

 

Naprawa pojazdów elektrycznych wymaga specjalistycznego sprzętu i narzędzi, które nie są dostępne w każdym standardowym warsztacie samochodowym. Zarówno szkolenia, jak i zakup nowych urządzeń do diagnostyki i serwisowania to spory wydatek dla właścicieli warsztatów.

 

– Pojazdy elektryczne wyposażone są w skomplikowane systemy elektryczne i baterie o dużej pojemności. Wymiana lub naprawa baterii jest procesem wymagającym specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Ponadto, takie operacje mogą być bardzo kosztowne, co sprawia, że wiele serwisów nie jest gotowych do świadczenia tego rodzaju usług – mówi Piotr Popiołek z serwisu Auto Wojak. – My nie oglądamy się na innych i inwestujemy w kadry, jesteśmy przygotowani na zmiany, które następują w motoryzacji. Nie zawsze jednak same chęci rozwoju wystarczą. Warto zaznaczyć, że części zamienne dla samochodów elektrycznych bywają trudno dostępne. W niektórych przypadkach producenci samochodów elektrycznych ograniczają wręcz dostęp do części zamiennych, co utrudnia pracę niezależnych serwisów, takich jak nasz – wyjaśnia.

 

Czy w Szczecinie za chwilę pojawi się problem z serwisowaniem „elektryków”? Czy jedynym wyjściem dla kierowców będą autoryzowane warsztaty dealerów?

 

– Rynek się zmienia, producenci samochodów elektrycznych otwierają swoje serwisy i oferują rozwiązania szkoleniowe dla niezależnych serwisów, konkurencyjność wcześniej czy później sprawi, że mechanicy będą musieli pozyskiwać nową wiedzę i umiejętności w zakresie serwisowania samochodów eklektycznych. Jestem w tym zakresie optymistą – tłumaczy Piotr Popiołek.

 

Marcin Hołub w rosnącej popularności pojazdów elektrycznych zauważa szansę na rozwój. Te warsztaty, które dzisiaj nie mają silnej pozycji na rynku ani jasnej specjalizacji, inwestując w obsługę pojazdów bezemisyjnych, mogą się wybić.

 

– Systemy i rozwiązania w napędach bezemisyjnych rozwijają się w tempie zawrotnym, przykładem tego może być niedawna premiera nowej generacji baterii Shenxing firmy CATL, które dają użytkownikom 400 km zasięgu samochodu osobowego po dziesięciominutowym procesie ładowania. W miarę jak technologia elektryczna będzie się rozwijać, serwisy samochodowe będą musiały kontynuować proces adaptacji, aby pozostać konkurencyjnymi na rynku. To wyzwanie, ale także szansa na rozwijanie się w dynamicznie zmieniającym się świecie motoryzacji. Ci, którzy jako pierwsi będą potrafili się przebranżowić, będą mieli dużą ilość klientów – mówi

 

Wskazuje, że obecnie warsztatów w Szczecinie, które są w stanie kompleksowo poradzić sobie z usterkami w autach elektrycznych, jest niewiele. Niezależne serwisy tego typu można policzyć na palcach jednej ręki.

Powiązane artykuły

nowa przestrzeń nad kanałem kluckim. „przystań klucz” w budowie
Biznes i inwestycje

Nowa przestrzeń nad Kanałem Kluckim. „Przystań Klucz” w budowie

Po długim oczekiwaniu i wielu trudnościach administracyjnych ruszyła realizacja projektu SBO „Przystań...

nowy parking przy pętli turkusowa. 129 miejsc dla kierowców
Biznes i inwestycje

Nowy parking przy pętli Turkusowa. 129 miejsc dla kierowców

W Szczecinie rusza długo oczekiwana przez mieszkańców Prawobrzeża inwestycja związana z rozbudową...

kolejny krok do zachodniego obejścia szczecina. jest decyzja zrid - można budować
Biznes i inwestycje

Kolejny krok do zachodniego obejścia Szczecina. Jest decyzja ZRiD – można budować

Kolejny krok do wybudowania Zachodniej Obwodnicy Szczecina został zrealizowany. W gmachu Zachodniopomorskiego...

dach nowego sds-u jest na swoim miejscu. pora na prace w środku
Biznes i inwestycje

Dach nowego SDS-u jest na swoim miejscu. Pora na prace w środku

Nowy gmach Szczecińskiego Domu Sportu rośnie jak na drożdżach. Zakończyły się prace...