Home Motoryzacja Szczecińskie warsztaty sprostają wyzwaniu elektromobilności?
MotoryzacjaBiznes i inwestycje

Szczecińskie warsztaty sprostają wyzwaniu elektromobilności?

336
Foto AdobeStock

Na polskich drogach wciąż dominują auta spalinowe, ale wraz z dynamicznym rozwojem technologii motoryzacyjnych, pojazdy elektryczne zdobywają coraz większą popularność. Jednakże serwisów samochodowych w Szczecinie, w których można kompleksowo naprawiać pojazdy bezemisyjne, jest niewiele. Wiele warsztatów zdaje się być nieco opóźnionych w dostosowaniu się do potrzeb nowoczesnych pojazdów.

 

Mimo licznych zalet, takich jak chociażby niskie koszty eksploatacji, pojazdy bezemisyjne wciąż budzą kontrowersje i wielu kierowców neguje pozytywny wpływ na środowisko samochodów elektrycznych. Niemniej „elektryków” na drogach jest coraz więcej – według licznika PSPA ponad 80 000, w konsekwencji zapotrzebowanie na mechaników, którzy się znają na serwisowaniu takich aut, również rośnie. Tymczasem w całej Polsce serwisy samochodowe zdają się bagatelizować nowe potrzeby właścicieli pojazdów. Dlaczego tak się dzieje i jakie wyzwania stoją przed serwisami samochodowymi w erze pojazdów elektrycznych?

 

– Problem dotyczy nie tylko samochodów, ale generalnie wszystkich pojazdów z napędami bezemisyjnymi, także wózków widłowych, czy systemów napędowych w łodziach motorowych – mówi Marcin Hołub ze spółki mPower, specjalizującej się w projektowaniu i budowaniu napędów elektrycznych i wodorowych. – Brak wiedzy i doświadczenia techników w obszarze napędów elektrycznych jest zauważalna. Tradycyjne naprawy silników spalinowych różnią się znacznie od prac konserwacyjnych i napraw systemów składowych oraz mechanizmów w samochodach elektrycznych. Dlatego właściciele warsztatów powinni inwestować w szkolenia i certyfikacje dla swojego personelu, a także w odpowiedni sprzęt – tłumaczy.

 

Naprawa pojazdów elektrycznych wymaga specjalistycznego sprzętu i narzędzi, które nie są dostępne w każdym standardowym warsztacie samochodowym. Zarówno szkolenia, jak i zakup nowych urządzeń do diagnostyki i serwisowania to spory wydatek dla właścicieli warsztatów.

 

– Pojazdy elektryczne wyposażone są w skomplikowane systemy elektryczne i baterie o dużej pojemności. Wymiana lub naprawa baterii jest procesem wymagającym specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Ponadto, takie operacje mogą być bardzo kosztowne, co sprawia, że wiele serwisów nie jest gotowych do świadczenia tego rodzaju usług – mówi Piotr Popiołek z serwisu Auto Wojak. – My nie oglądamy się na innych i inwestujemy w kadry, jesteśmy przygotowani na zmiany, które następują w motoryzacji. Nie zawsze jednak same chęci rozwoju wystarczą. Warto zaznaczyć, że części zamienne dla samochodów elektrycznych bywają trudno dostępne. W niektórych przypadkach producenci samochodów elektrycznych ograniczają wręcz dostęp do części zamiennych, co utrudnia pracę niezależnych serwisów, takich jak nasz – wyjaśnia.

 

Czy w Szczecinie za chwilę pojawi się problem z serwisowaniem „elektryków”? Czy jedynym wyjściem dla kierowców będą autoryzowane warsztaty dealerów?

 

– Rynek się zmienia, producenci samochodów elektrycznych otwierają swoje serwisy i oferują rozwiązania szkoleniowe dla niezależnych serwisów, konkurencyjność wcześniej czy później sprawi, że mechanicy będą musieli pozyskiwać nową wiedzę i umiejętności w zakresie serwisowania samochodów eklektycznych. Jestem w tym zakresie optymistą – tłumaczy Piotr Popiołek.

 

Marcin Hołub w rosnącej popularności pojazdów elektrycznych zauważa szansę na rozwój. Te warsztaty, które dzisiaj nie mają silnej pozycji na rynku ani jasnej specjalizacji, inwestując w obsługę pojazdów bezemisyjnych, mogą się wybić.

 

– Systemy i rozwiązania w napędach bezemisyjnych rozwijają się w tempie zawrotnym, przykładem tego może być niedawna premiera nowej generacji baterii Shenxing firmy CATL, które dają użytkownikom 400 km zasięgu samochodu osobowego po dziesięciominutowym procesie ładowania. W miarę jak technologia elektryczna będzie się rozwijać, serwisy samochodowe będą musiały kontynuować proces adaptacji, aby pozostać konkurencyjnymi na rynku. To wyzwanie, ale także szansa na rozwijanie się w dynamicznie zmieniającym się świecie motoryzacji. Ci, którzy jako pierwsi będą potrafili się przebranżowić, będą mieli dużą ilość klientów – mówi

 

Wskazuje, że obecnie warsztatów w Szczecinie, które są w stanie kompleksowo poradzić sobie z usterkami w autach elektrycznych, jest niewiele. Niezależne serwisy tego typu można policzyć na palcach jednej ręki.

Powiązane artykuły

rusza przebudowa ulic andersena i północnej. zmiany w organizacji ruchu od 14 lipca
Biznes i inwestycje

Rusza przebudowa ulic Andersena i Północnej. Zmiany w organizacji ruchu od 14 lipca

Już od poniedziałku, 14 lipca, kierowców i mieszkańców dzielnicy Północ w Szczecinie...

rusza modernizacja energetyczna szkół za ponad 80 mln zł
Biznes i inwestycje

Rusza modernizacja energetyczna szkół za ponad 80 mln zł

Szczecińskie szkoły czekają duże zmiany. Gmina Miasto Szczecin rozpoczyna realizację dwóch ambitnych...

szczeciński startup defguard pozyskał 5,2 mln zł na rozwój i ekspansję zagraniczną
Biznes i inwestycje

Szczeciński startup Defguard pozyskał 5,2 mln zł na rozwój i ekspansję zagraniczną

Technologia z Pomorza Zachodniego ma szansę stać się europejskim standardem bezpieczeństwa cyfrowego....

podjuchy w przebudowie. smocza i krzemienna zmieniają się na dobre
Biznes i inwestycje

Podjuchy w przebudowie. Smocza i Krzemienna zmieniają się na dobre

W szczecińskich Podjuchach trwa jedna z większych w tym rejonie drogowych inwestycji...