Home Aktualności Szczecin będzie testować wodorowego Mercedesa. Oficjalna prezentacja już w poniedziałek
Aktualności

Szczecin będzie testować wodorowego Mercedesa. Oficjalna prezentacja już w poniedziałek

735
szczecin będzie testować wodorowego mercedesa. oficjalna prezentacja już w poniedziałek
fot. materiały prasowe Daimler Truck Global Communications

W piątkowy poranek na terenie zajezdni Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie” pojawił się Mercedes-Benz eCitaro fuel cell, który ma napęd wodorowy. Już niedługo będzie on obsługiwać linie jeżdżące po Prawobrzeżu. 

Oficjalna prezentacja tego pojazdu odbędzie się w najbliższy poniedziałek – wtedy zostaną przekazane wszelkie szczegóły dotyczące testów i tego, jak będą one wyglądały.

Największa bateria i ogniwo z Toyoty

Mercedes-Benz eCitaro fuel cell jest wyposażony w największą baterię trakcyjną spośród wszystkich autobusów wodorowych dostępnych obecnie na rynku, o pojemności do 300 kWh. Dodatkowo mieści w zbiorniku do 30 kg wodoru. To wszystko sprawia, że zasięg tego autobusu robi wrażenie – na jednym tankowaniu i ładowaniu baterii może przejechać minimum 400 kilometrów. To spokojnie wystarczy do całodniowej obsługi regularnej linii, bez konieczności zjazdu do zajezdni na zatankowanie.

Użyte w nim ogniwo paliwowe pochodzące z samochodu Toyota działa na zasadzie odwróconej elektrolizy, wytwarzając prąd w trakcie użytkowania pojazdu. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz emitowana do atmosfery para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji. Energia elektryczna przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego. 

Trzy tryby jazdy

Autobus może zostać zaprogramowany do pracy w trzech trybach:

  • Jazda tylko z wykorzystaniem wodoru (bez zasilania z energii elektrycznej)
  • Maksymalny zasięg – każdy rodzaj zasilania – zarówno wodór, jak i energia elektryczna są wykorzystywane w maksymalnym stopniu
  • Tryb inteligentny – program uwzględnia specyfikę konkretnej trasy przejazdu i tak ustawia zasilanie, aby był najbardziej ekonomiczny (wykorzystanie w pierwszej kolejności tańszej energii elektrycznej)

Autobus ma długość 12 m i może w nim jednocześnie podróżować 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. W środku autobusu nie zabraknie wyposażenia, które ma zapewnić komfort przejazdu – jest niska podłoga, platforma dla osób poruszających się na wózkach oraz klimatyzacja.

Inteligentne systemy mają także na celu wsparcie kierowcy, szczególnie w zakresie bezpiecznego prowadzenia. Autobus jest m.in. wyposażony w pakiet GRS-B – pięć radarów wspieranych przez kamerę sprawia, że system rozpoznaje możliwość kolizji autobusu z samochodami, rowerzystami, a także pieszymi i to nawet w sytuacji, gdy pieszy idzie chodnikiem i dopiero skręca na przejście.

Znamy to rozwiązanie 

Warto podkreślić, że to nie jest pierwsza wizyta wodorowego autobusu w Szczecinie. W lipcu 2023 roku Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” testowało wyprodukowany przez należącą do Zygmunta Solorza spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. autobus marki Neso Bus 12. Okazja do przejechania się nim i poznania jego właściwości była na liniach 68, 80 i 87. 

Miasto planuje zakupić pierwsze autobusy z takim napędem w perspektywie do 2030 roku, a będą one przeznaczone właśnie dla SPA „Dąbie”. Głównymi argumentami za takim rozwiązaniem są: optymalne wykorzystanie takich pojazdów na prawobrzeżnych liniach o długim przebiegu oraz wybudowanie stacji tankowania wodorem przy ul. Hangarowej i instalacji do produkcji wodoru przy ul. Gdańskiej (na terenie bazy Orlenu). Jednak przeszkodą do ich nabycia są środki zewnętrzne – bez nich, w tym również z Unii Europejskiej, nie będzie to możliwe. 

Powiązane artykuły

zima znów zbiera swoje żniwo. policja apeluje: jeden telefon może uratować życie
Aktualności

Zima znów zbiera swoje żniwo. Policja apeluje: jeden telefon może uratować życie

Temperatury spadają, a wraz z nimi rośnie ryzyko tragedii. Każdego roku w...

nowa ulica rośnie w oczach. na świętochowskiego widać już wyraźny ślad przyszłej jezdni
Aktualności

Nowa ulica rośnie w oczach. Na Świętochowskiego widać już wyraźny ślad przyszłej jezdni

Budowa nowej ul. Świętochowskiego w Szczecinie nabiera tempa. Na placu budowy widać...

szczeciński jarmark bożonarodzeniowy wraca! już za dwa tygodnie w centrum miasta
Aktualności

Szczeciński Jarmark Bożonarodzeniowy wraca! Już za dwa tygodnie w centrum miasta

Za niecałe dwa tygodnie Szczecin po raz kolejny rozświetli się tysiącami lampek,...

szczecinianie już wybrali! oto najpopularniejsze plany na sylwestra
Aktualności

Szczecinianie już wybrali! Oto najpopularniejsze plany na Sylwestra

Gdzie szczecinianie powitają Nowy Rok? Jedni wybierają klasyczne domówki, inni stawiają na...