Ewa Demarczyk, Marek Grechuta, Czesław Niemen i Frederik Rzewski w „Świecie dziwny/Coming Together” – ten spektakl zostanie pokazany w ramach Polsko-Niemieckich Dni Teatralnych w Schwedt. W choreografii wybitnych artystów: Roberta Glumbka i Kevina O’Daya jest dwuczęściowym spektaklem o tolerancji, akceptacji inności, pogardzie i stereotypach. To ważne wydarzenie nie tylko z punktu widzenia kultury, ale również w budowaniu międzyludzkich relacji. Wstęp jest wolny.
W pierwszej części „Świecie dziwny” Robert Glumbek wykorzystał polskie utwory, by pokazać pewne zamknięte spotkanie i to, jak podczas takiego swoistej izolacji zachowują się ludzie i reagują na odmienność. Opowiadał przed premierą:
– Projekt tej formy inscenizacji «urodził» się podczas lockdownu w Kanadzie. Te wszystkie utwory od dawna leżą u mnie na półce. Wiedziałem, że kiedyś coś do nich zrobię. Kiedy wyjechałem z Polski w latach 80. po początkowej euforii, kiedy byłem zafascynowany wszystkim wokoło, nastała straszna pustka. Zdałem sobie sprawę z tego, jak strasznie być samemu, zamkniętym. Te utwory wtedy bardzo mi pomogły. Teraz, gdy miałem dużo wolnego czasu, oglądałem wiele wiadomości, tego, co dzieje się na świecie. Zacząłem z nich pewne rzeczy do swego pomysłu czerpać. To, co zobaczymy, to moje refleksje z tego ostatniego roku, z własnych przeżyć, i właśnie z tego, co się wydarzyło w tym pandemicznym czasie. Patrzyłem, jak ten świat bardzo się spolaryzował. Wytworzyły się dwie ogromne frakcje, nie ma niczego pomiędzy… W swojej inscenizacji wniosłem to wszystko do małego pomieszczenia, gdzie mamy podzielonych ludzi – mówi artysta.
Zamknąłem ludzi w jednym pomieszczeniu, kontynuuje. Chce pokazywać całe spektrum ludzkich zachowań w uporczywej izolacji.
Z kolei druga część „Coming Together” do muzyki Frederika Rzewskiego pod kierownictwem muzycznym i batutą Jerzego Wołosiuka, opiera się na koncepcji dotyczącej realnego poczucia wspólnoty. Jak mówi Kevin O’Day mówi:
– Naszym zadaniem jest akceptacja faktu, iż jesteśmy częścią pewnej grupy. Czasem ludziom łatwo jest być razem, a czasem okazuje się to niemożliwe. Są osoby, z którymi nawiązujemy relacje lekko i bez trudu, ale spotykamy także ludzi, z którymi nie znajdujemy wspólnego języka. Współdziałanie nie zawsze się udaje. Wiemy jednak, że dążenie do zjednoczenia pozostaje najwyższą ludzką wartością. Ponadto, tworząc spektakl, pracujemy m.in. nad utworem Amerykanina o polskich korzeniach, sami będąc kreatywnymi przedstawicielami obu kultur: amerykańskiej i polskiej. Choreograficznie bazujemy zarówno na estetyce baletu współczesnego, jak i klasycznego. Nacisk na zróżnicowanie stylów tanecznych to zasługa samych tancerzy. Ta współpraca bardzo nas do siebie zbliżyła. Był to proces niezwykle osobisty zarówno dla choreografów, jak i dla tancerzy.
„Coming Together” i „Attica” to utwory skomponowane przez Frederica Rzewskiego. Wydane w 1974 roku, pozostają ponadczasowe. Poddawane są różnorodnym interpretacjom – zarówno muzycznym, jak i tanecznym. Opera na Zamku także podjęła próbę przybliżenia publiczności tych przełomowych dzieł sztuki awangardowej, tłumacząc libretto na język polski (za zgodą kompozytora) po raz pierwszy w historii.
Wcześniej spektakl „Świecie dziwny/Coming Together” pokazany będzie młodzieży w piątek 11 października o 11.00 na scenie Opery na Zamku w Szczecinie.
Dwudniowy program teatralny bez bariery językowej. W drugi weekend października teatry współpracujące w sieci teatralnej viaTEATRI prezentują publiczności z Polski i Niemiec wybrane przedstawienia. Głównym celem polsko-niemieckiej sieci teatralnej viaTEATRI jest zbliżenie Polaków i Niemców poprzez działania kulturalne. Sieć istnieje od 2017 roku, a należą do niej teatry Uckermärkische Bühnen w Schwedt, Vorpommersche Landesbühne w Anklam oraz Opera na Zamku w Szczecinie. 12 i 13 października trzy teatry zaprezentują wybrane przedstawienia dla publiczności z obu stron Odry. W programie znalazły się dwa dramaty (z tłumaczeniem na język polski) oraz wieczór baletowy. Wstęp na wszystkie przedstawienia jest bezpłatny. Ze względów organizacyjnych konieczna jest jednak rezerwacja wejściówek w kasie teatru w Schwedt.
Sobota, 12.10.2024
Godz. 15.00 w sali Intimes Theater – „Woyzeck”, na podstawie dramatu Georga Büchnera w reżyserii Tilo Esche (z tłumaczeniem na j. polski) – przedstawienie teatru Uckermärkische Bühnen w Schwedt.
Godz. 19.00 w Dużej Sali – oficjalne otwarcie Polsko-Niemieckich Dni Teatru z udziałem dyrektorów trzech teatrów: Jacka Jekiela, Andreasa Flicka, Anny Engel i André Nicke.
Godz. 19.15 w Dużej Sali – dwuczęściowy wieczór baletowy „Świecie dziwny” (z muzyką legend polskiej muzyki rockowej Grechuty, Demarczyk, Niemena) oraz „Coming together” (do muzyki Frederika Rzewskiego, USA) – przedstawienie Opery na Zamku w Szczecinie
Niedziela, 13.10.2024
Godz. 15.00 w Małej Sali – „Ryba dla czworga” [„Fisch zu viert”], komedia kryminalna Wolfganga Kohlhaase i Rity Zimmer-Gawrikow (z tłumaczeniem na j. polski) – przedstawienie teatru Vorpommersche Landesbühne w Anklam.