Optymistyczną wiadomość przekazał portalowi rynek-kolejowy.pl wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak – trwająca modernizacja linii kolejowych Warszawą, Poznaniem a Szczecinem pozwoli skrócić czas przejazdu ze Szczecina do Poznania do 1 godziny i 45 minut, a ze stolicy Pomorza Zachodniego do Warszawy do 4 godzin i 10 minut.
Jak zapowiada Malepszak, będzie lepiej dzięki postępującym pracom modernizacyjnym na linii nr 351 Szczecin Dąbie – Poznań Główny. Na przełomie maja i czerwca pociągi zaczęły korzystać z drugiego toru pomiędzy Kolinem a Witkowem, chociaż sama inwestycja na pewno nie zostanie ukończona w IV kwartale br., mimo ogromnego zaawansowania prac.
– W tym roku nie skończymy jeszcze całego procesu inwestycyjnego, ale będzie już bardzo dobrze – powiedział Malepszak w rozmowie z Jakubem Röslerem z portalu rynek-kolejowy.pl.
Podróż będzie nieco krótsza
Podane we wstępie czasy przejazdu dotyczą najszybszego połączenia kolejowego pomiędzy tymi miastami, którym jest EIC „Chrobry”. Obecnie pokonuje on trasę Szczecin-Poznań w 2 godziny i 18 minut, podczas gdy zwykłym „ickom” zajmuje to o 12 minut więcej.
Znacznie gorzej jest z podróżą do Warszawy – ta zajmuje całe 5 godzin! I to ma się również zmienić.
– Wygląda na to, że docelowo najszybsze pociągi będą mogły przejeżdżać trasę z Poznania do Szczecina w godzinę i 45 minut i taki czas przejazdu ma być możliwy w przyszłym roku, natomiast PLK ma wpisany cel, żeby już w grudniu 2024 uzyskać czas przejazdu na poziomie do 2 godzin. To wszystko ma pozwolić też na to, żeby, przy docelowych parametrach obu linii, nr 351 oraz 3, uzyskać czas przejazdu najszybszych pociągów z Warszawy do Szczecina w czasie 4 godzin i 10 minut – mówi Malepszak.
Skrócenie czasu przejazdu „Chrobrym” sprawiłoby, że kolej mogłaby śmiało konkurować na tym odcinku z transportem lotniczym, a na pewno zagrozić prywatnym samochodom, które pokonują go w około 5 i pół godziny.
Krzyż musi poczekać
Minister Malepszak przekazał też informację, że PKP PLK i Ministerstwo Infrastruktury zrezygnowały z przebudowy stacji kolejowej w Krzyżu, jednej z najważniejszych na trasie od Szczecina do Poznania. Nie została ona zmodernizowana w ramach zadania dotyczącego linii nr 351.
– Planowano bardzo kosztowne działania niewnoszące niczego dla poprawy czasu przejazdu. Stacja z myślą o wygodzie pasażerów wymaga modernizacji w mniejszym zakresie niż zakładano – podsumował Piotr Malepszak.