Po niemal roku od rozpoczęcia prac budowlanych pierwszy tramwaj przejechał nowym odcinkiem szczecińskiej sieci tramwajowej, wiodącym przez ulicę Sosabowskiego, od ulicy Żołnierskiej do istniejącej już pętli przy ulicy Szafera.
Podczas porannych prób z udziałem prezydenta Piotra Krzystka, prezesa Tramwajów Szczecińskich Krystiana Wawrzyniaka oraz przedstawicieli inwestora i wykonawcy, dokładnie sprawdzono każdy metr nowowybudowanej trasy w celu zbadania gotowości do normalnej eksploatacji. Wiadomo już, że wszystkie próby wypadły pomyślnie.
– Duże było zdziwienie mieszkańców czy okolicznych mieszkańców, gdy na ulicy Sosabowskiego pojawił się dziś tramwaj. Faktycznie, moment dość znaczący. Przejazd techniczny po nowym szlaku w kierunku dawnej pętli przy ulicy Żołnierskiej. Od wakacji takie obrazki już każdego dnia – napisał Piotr Krzystek w mediach społecznościowych.
Licząca jeden kilometr trasa zostanie oddana do użytku już na przełomie czerwca i lipca. Będą z niej korzystać tramwaje linii 5 i 7, które będą kończyć swój bieg na Osiedlu Zawadzkiego.
W ramach jej budowy zlikwidowano pętlę „Krzekowo”, zbudowano dwujezdniową arterię drogową, nowe chodniki, ścieżki rowerowe, zawieszono sieć trakcyjną, ułożono nowe rozjazdy w obie strony ulicy Sosabowskiego i Wydziału Remontowego Tramwajów Szczecińskich przy ulicy Klonowica, a także trzy pary przystanków tramwajowo-autobusowych – „Krzekowo” (od strony ulicy Żołnierskiej), „Sosabowskiego” (od strony ulicy Sosabowskiego, na wysokości kościoła pw. Świętej Trójcy) i „Rondo ONZ” (na wysokości ronda Żołnierzy Polskich Misji Pokojowych ONZ). Ten drugi jeszcze przez bardzo długi czas nie będzie wykorzystywany przez tramwaje, ponieważ trzeba będzie zbudować przedłużenie trasy na osiedla Przyjaźni i Kaliny przez ulice Taczaka i Sosabowskiego, a takie rozwiązanie nie jest wykluczone.
Na skorzystanie z całości przedłużenia ulicy Sosabowskiego trzeba będzie poczekać do lutego 2025 roku. Zanim to nastąpi, trzeba będzie zbudować rondo u zbiegu ulic Szerokiej i Żniwnej, a kierowcy będą mogli korzystać jedynie z odcinka pomiędzy ulicami Żołnierską i Szafera, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.
Wartość całego przedsięwzięcia, obejmującego II i III etap przebudowy ulicy Szafera, wynosi 102 miliony złotych brutto i jest częściowo finansowana ze środków Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Nadzór zastępczy nad całością inwestycji sprawują Tramwaje Szczecińskie sp. z o.o.