Droga S10, o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.
GDDKiA jeszcze przed wyborami parlamentarnymi ogłosiła przetargi dla ośmiu odcinków trasy pomiędzy Szczecinem a Piłą o łącznej długości 113,4 km. Mowa tu o częściach drogi:
S10 Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo
S10 Stargard – Suchań
S10 Suchań – Recz
S10 Recz – Cybowo
S10 Cybowo – Łowicz Wałecki
S10 Łowicz Wałecki – Piecnik
S10 Piecnik – Wałcz
S10 Walcz – Piła
Zainteresowanie przetargami jest ogromne. Jak informuje GDDKiA, wpłynęło blisko 900 pytań. Inwestor postanowił zatem dać więcej czasu wykonawcom na przygotowanie rzetelnych ofert i przedłużył czas na składanie ofert dla 3 odcinków do 15 grudnia.
Zanim pojedziemy nową drogą w stronę Warszawy, minie kilka lat. Tymczasem wciąż nie ma przetargu na budowę obwodnicy Mierzyna, także wciągu drogi krajowej nr 10.
– Droga krajowa numer 10 to jeden z ważnych szlaków komunikacyjnych, który łączy Szczecin z centrum kraju jak i naszymi sąsiadami za zachodnią granicą – mówi o inwestycji prezydent Szczecina, Piotr Krzystek. – Mamy świadomość, że dobre skomunikowanie naszego miasta z resztą układu dróg krajowych to jeden z istotnych aspektów przyczyniających się do wzrostu atrakcyjności Szczecina, nie tylko w sferze rozwoju gospodarczego. Od wielu lat podkreślamy nasze pełne zaangażowanie przy realizacji budowy nowego odcinka DK10 tzw. obwodnicy Mierzyna, w tym gotowość partycypacji w kosztach budowy nowej drogi, której odcinki znajdować się będą w granicach administracyjnych Szczecina. Nie ulega wątpliwości, że jest to inwestycja, która ma ogromne znaczenie dla mieszkańców naszego miasta. Poprawi bezpieczeństwo, skróci czas dojazdu do dróg szybkiego ruchu otaczających Szczecin i co ważne, będzie istotnym elementem układu dojazdowego do Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina – dodaje.
W ramach inwestycji na trasie Szczecin-Piła przewidziano budowę 16 obiektów mostowych – pięciu wiaduktów drogowych, czterech przejść górnych dla zwierząt i siedmiu przejść dolnych oraz 24 przepustów dla płazów i małych zwierząt.