Decyzją minister edukacji Barbary Nowackiej, od 1 września 2025 roku do polskich szkół trafią dwa nowe przedmioty: edukacja obywatelska oraz edukacja zdrowotna. Wprowadzenie ich do podstawy programowej argumentowane jest rosnącymi potrzebami społecznymi oraz wyzwaniami zdrowotnymi. Jakie zmiany przyniesie to uczniom ze Szczecina i województwa zachodniopomorskiego? I przede wszystkim – kto poprowadzi te zajęcia?
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministerstwo Edukacji, celem edukacji obywatelskiej jest kształtowanie postaw patriotycznych, empatii, otwartości i solidarności. Przedmiot ten ma pomóc młodym ludziom w zrozumieniu mechanizmów demokracji, funkcjonowania instytucji państwowych oraz roli aktywnego obywatelstwa.
W województwie zachodniopomorskim, gdzie ważnym elementem tożsamości jest bliskość granicy oraz współpraca międzynarodowa, nowy przedmiot mógłby pozwolić uczniom lepiej rozumieć procesy integracji europejskiej oraz relacje między państwami i społeczeństwami. Pytanie tylko, czy naprawdę przedmiot ten będzie prowadzony na tyle „praktycznie”, by mieć realny wpływ na świadomość uczniów?
Natomiast edukacja zdrowotna zastąpi dotychczasowe zajęcia z wychowania do życia w rodzinie, jednak jej zakres zostanie znacznie rozszerzony. Zajęcia obejmą zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne, odżywianie, aktywność fizyczną, zdrowie seksualne oraz profilaktykę uzależnień.
Kontrowersje wokół nowego przedmiotu MEN. Briefing prasowy i protest rodziców w Szczecinie
Kto będzie nauczał nowych przedmiotów?
Wprowadzenie nowych przedmiotów wymaga przygotowania odpowiedniej kadry nauczycielskiej. W związku z tym Ministerstwo Edukacji Narodowej przewidziało darmowe studia podyplomowe dla nauczycieli, które będą realizowane przez 11 uczelni w Polsce, w tym Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie. Oznacza to, że nauczyciele z województwa zachodniopomorskiego będą mieli lokalną możliwość zdobycia kwalifikacji, co może przełożyć się na lepszą jakość nauczania.
Dodatkowo, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie we współpracy z publicznymi placówkami doskonalenia nauczycieli przygotuje szkolenia oraz materiały dydaktyczne, które będą dostępne online.
Mimo przekonania Ministerstwa Edukacji o słuszności zmian w podstawie programowej, nie wszyscy rodzice zgadzają się na wprowadzenie nowych przedmiotów. Nie tylko w Szczecinie, ale także i w innych miastach Polski wielokrotnie odbywały się protesty przeciwko wprowadzeniu przede wszystkim edukacji zdrowotnej.
Kluczowym wyzwaniem będzie przygotowanie nauczycieli oraz dostosowanie treści programowych do lokalnych potrzeb. Czy nowe przedmioty staną się trwałym elementem polskiego systemu edukacji? Odpowiedź na to pytanie przyniosą najbliższe lata i pierwsze doświadczenia szkół z ich wdrażaniem.