To nie pierwszy raz, kiedy neorenesansowa kamienica przy alei Wojska Polskiego 29, gdzie w parterowym pawilonie mieści się obecnie cukiernia Kaiser Patisserie, jest zasłonięta gigantycznym kwadratowym banerem podtrzymywanym przez stojący od wielu lat stelaż. Sama reklama jest w różowym kolorze, co bardzo kłóci się z kremową elewacją budynku.
Problem tkwi nie tylko w braku wyczucia smaku przez właścicieli odwołującego się do kaiserowskiej przeszłości i czaru dawnych kawiarni obiektu, ale też legalności samego stelażu, który postawiono podczas renowacji całego kwartału przez nieistniejące już Szczecińskie Towarzystwo Renowacyjne w 2000 roku.
Sprawa stelażu bardzo się nie podoba miejskiemu konserwatorowi zabytków Michałowi Dębowskiemu, któremu dbałość o estetykę zabytkowych i historycznych obiektów, jak i ich otoczenia, mocno leży na sercu.
– Sprawa była już badana przez odpowiednie organy i właściciel kamienicy, czyli Przedsiębiorstwo Techniczno-Budowlane Technobud, nie może nic zrobić z tym stelażem, ponieważ pawilon nie należy do wspólnoty i nie administruje nią. Wielokrotnie interweniowałem w tej sprawie, aby ukrócić tego typu działania i uwrażliwić wszystkich najemców pawilonu, zarówno obecnego jak i poprzednich, na zachowanie odpowiedniego ładu estetycznego pasującego do całej sylwetki kamienicy, niestety bezskutecznie – powiedział nam Dębowski.
Obrazu nędzy i rozpaczy dopełnia fakt, że bez uchwały krajobrazowej, którą wdrożono już m.in. w Łodzi, Krakowie, Gdańsku, Kielcach i Poznaniu, nie da się powziąć bardziej skutecznych i stanowczych rozwiązań w celu przeciwdziałania reklamowej patologii.
Mimo opublikowania w zeszłym roku wstępnych założeń szczecińskiej uchwały krajobrazowej, prace nad nią wstrzymano po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 12 grudnia ub. r., który orzekł niezgodność z Konstytucją uchwalonej w 2015 roku ustawy krajobrazowej. Ta nakazywała samorządom uchwalanie odpowiednich uchwał w sprawie uporządkowania przestrzeni publicznej z nadmiernej ilości reklam.