Home Aktualności Mogą powstać, ale nieprędko. Co z przystankami tramwajowymi na wysokości „Kupca”?
Aktualności

Mogą powstać, ale nieprędko. Co z przystankami tramwajowymi na wysokości „Kupca”?

305
przystanki na krzywoustego
fot. Google Street View

Istnieje możliwość zbudowania przystanków tramwajowych na skrzyżowaniu ulic Krzywoustego i Księcia Bogusława X, ale nie ma na nią środków w perspektywie do 2029 roku – tak zastępca prezydenta Michał Przepiera odpowiada na interpelację.

Przypomnijmy, że w jeszcze w zeszłym roku Rada Miasta przyjęła Gminny Program Rewitalizacji w którym wskazując jako rekomendowaną „integrację funkcjonalno-przestrzenną al. Papieża Jana Pawła II–al. Wojska Polskiego–ul. Bolesława Krzywoustego poprzez ul. Księcia Bogusława X i ul. gen. Ludomiła Rayskiego do pl. Grunwaldzkiego jako pieszo-jezdnego bulwaru” powiązano z nią budowę, a właściwie przywrócenie, przystanków na ul. Krzywoustego w bezpośrednim sąsiedztwie centrum handlowego „Kupiec”.

W pobliżu delikatesów

Warto wspomnieć, że istniały one w tym miejscu do kwietnia 1985 roku, a więc jeszcze w czasach, kiedy w miejscu dzisiejszego handlowego molocha stały ciepło wspominane przez wielu starszych szczecinian społemowskie delikatesy. 

– Przedłużenie, poszerzenie „wysepek” przystankowych nie jest możliwe. Zmniejszyłoby to przepustowość ruchu kołowego na newralgicznej arterii miasta – wschód-zachód. Natomiast przystanki w obecnym stanie stwarzają ogromne zagrożenie dla pasażerów oczekujących na tramwaj, lub z niego wysiadających. Tłok tu zawsze duży, „wysepki” wąskie – łatwo wpaść pod koła tramwaju albo przejeżdżającego samochodu – tak wówczas uzasadniono likwidację wspomnianych przystanków na łamach „Głosu Szczecińskiego” (nr 57 z 8 marca 1985 roku).

Ich przepustowość również była ograniczona – mógł zmieścić się na nich tylko jeden dwuwagonowy skład (mowa tutaj o wagonach 105N i 105Na) oraz pojedynczy typu 102Na. To tylko spowalniało i tak spory ruch (pamiętajmy, że w połowie lat 80. wszystkie linie przejeżdżające przez ulicę Krzywoustego kursowały z jednocyfrowymi częstotliwościami).

Cel: likwidacja dużych odległości międzyprzystankowych

Przywrócenie tych przystanków Marek Duklanowski argumentuje likwidacją niezachowania odległości międzyprzystankowych wskazanych w akcie prawa miejscowego. Przed 8 laty, kiedy po raz pierwszy poruszył ten temat, otrzymał on w odpowiedzi, ze „zasadne jest przywrócenie przystanków tramwajowych w tym miejscu, jednak wymaga to przeprowadzenia szczegółowej analizy, którą w możliwie jak najszybszym terminie wykona Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego”.

Proszę o odpowiedź, czy po stwierdzeniu zasadności przywrócenia przystanków w rejonie ul. Bogusława podjęto jakiekolwiek kroki w tym zakresie, kiedy zostaną one utworzone i jakie są wyniki analizy zagadnienia polegającego na lokalizacji przystanku we wskazanym miejscu? – pyta Marek Duklanowski. 

Możliwość przywrócenia przystanków na wysokości „Kupca” potwierdził i podtrzymał Michał Przepiera, zastępca prezydenta ds. inwestycji i przedsiębiorczości. – W 2018 roku został opracowany program funkcjonalno-użytkowy, który wykazał, że istnieje taka możliwość. W uchwale nr VII/153/24 Rady Miasta Szczecin z dnia 18 grudnia 2024 roku ws. zmiany Wieloletniego Programu Rozwoju Szczecina na lata 2025-2029 nie zapisano środków na wykonanie dokumentacji projektowej i realizację powyższego zadania. Jednocześnie informuję, że o udostępnienie programu funkcjonalno-użytkowego można wystąpić do ZDiTM – odpowiedział. 

Opinie są podzielone

Jak to zwykle w wielu sprawach bywa, możliwość zbudowania na nowo przystanków u zbiegu ulic Krzywoustego i Księcia Bogusława X wywołuje mieszane reakcje.

Jak najbardziej powinny zostać przywrócone, bo wtedy wszędzie miałoby się blisko – i sklepów, i kina, i innych miejsc. Jak one dawniej istniały, to nie trzeba było specjalnie chodzić na Bramę Portową, tylko od razu się wsiadało. I komu to przeszkadzało? – podkreśla pani Janina, mieszkanka Szczecina.

Jej entuzjazmu nie podziela pan Kajetan, miłośnik komunikacji miejskiej. – Taka para przystanków tylko spowalniałaby ruch na odcinku od placu Kościuszki do Bramy Portowej, który i tak jest intensywny, szczególnie w godzinach szczytu – powiedział.

Innego zdania jest pan Marek, również entuzjasta transportu zbiorowego. – Skoro powstał przystanek na pl. Zwycięstwa w kierunku pl. Kościuszki, to uzasadnionym by było zbudowanie go na wysokości „Kupca” w kierunku Bramy Portowej – zaznacza. 

Sens przystanku w sąsiedztwie kościołów garnizonowego i „Serca Jezusowego” oraz „Medicusu” poddaje w wątpliwość Damian Damljanović, prezes Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej. – Prawda jest taka, że przystanek na przecięciu z ul. Bogusława bardziej by się przydał niż ten zbudowany na pl. Zwycięstwa. Ten drugi nie ma racji bytu tym bardziej, że skoro tramwaje nie skręcają w al. Wojska Polskiego, nie ma on zbyt większego sensu – podkreśla.

Warto przypomnieć, że wspomniany przez prezesa STMKM przystanek powstał dlatego, że w wyniku przebudowy jednego z ważniejszych placów, powiązanej z rewitalizacją śródmiejskiego odcinka al. Wojska Polskiego, zlikwidowano przystanek dla autobusów tuż przy „Medicusie”, a istnienie obecnego dla tramwajów i autobusów rekompensuje jego brak. Trzeba też wspomnieć, że pasażerom tego pierwszego środka transportu umożliwia on bezpośrednie dotarcie do wspomnianej przychodni i odnowionej alei bez konieczności wysiadania na Bramie Portowej.

Powiązane artykuły

w szczecinie rusza program, który może zmienić życie wielu rodzin
Aktualności

W Szczecinie rusza program, który może zmienić życie wielu rodzin

W północnych dzielnicach Szczecina rozpoczyna się projekt, który ma szansę realnie odmienić...

świadkowie jehowy dostępni online. teraz możesz zamówić wizytę przez internet
Aktualności

Świadkowie Jehowy dostępni online. Teraz możesz zamówić wizytę przez Internet

Czy wiesz, że rozmowa ze Świadkami Jehowy nie musi odbywać się tylko...

nawet 500 zł mandatu od strażników miejskich. gdzie deratyzacja jest obowiązkowa?
Aktualności

Nawet 500 zł mandatu od strażników miejskich. Gdzie deratyzacja jest obowiązkowa?

Czas zabezpieczyć się przed… szczurami! Od 1 stycznia br. strażnicy miejscy mogą...

tylko tydzień na rozliczenie pit. ostatni moment na przekazanie 1,5% podatku
Aktualności

Tylko tydzień na rozliczenie PIT. Ostatni moment na przekazanie 1,5% podatku

Zbliża się ostateczny termin na złożenie rocznego zeznania podatkowego. Do końca kwietnia każdy...