Czy technologia może być narzędziem emancypacji? Jak pozyskać energię z błota, przekształcić ciało w przekaźnik prądu i zbudować alternatywne narracje wobec dominujących struktur? Na te pytania odpowiadają artystki i badaczki związane z konstelacją ooooo, które od 27 marca 2025 roku zaprezentują w TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie eksperymentalną wystawę Triggering electro-inducing spasms.
Pod kuratorskim okiem Zorki Wollny, szczecińska galeria zamieni się w artystyczne laboratorium, w którym technologia, ezoteryzm, technofeminizm i ekologia splatają się w jedną, transdyscyplinarną opowieść. Co więcej, sama wystawa nie będzie jedynie statycznym zbiorem prac – stanie się dynamicznym procesem, otwartym na uczestnictwo i kolektywne doświadczanie.
W ramach ekspozycji będzie można zobaczyć i doświadczyć działań, które podważają nasze dotychczasowe myślenie o technologii. Czy energia może pochodzić z natury, a nie z sieci zasilanych przez wielkie korporacje? ooooo bada tę możliwość, wykorzystując m.in. bakterie z błota dna Odry do produkcji prądu. Z kolei miejskie fontanny zamienią się w nietypowe maszty radiowe, a ciało ludzkie stanie się przewodnikiem elektryczności – przełamując granice między technologią a cielesnością.
To właśnie tutaj, w szczecińskim TRAFO, spotykają się artyści, aktywiści i badacze, tworząc przestrzeń, w której technologia nie jest jedynie domeną korporacji czy państw, ale może stać się narzędziem oporu i emancypacji.
ooooo – otwarta sieć, radykalna wymiana myśli
Konstelacja ooooo (czyli my – w znaczeniu kolektywnym) to nieformalna sieć współpracy artystów, aktywistów i teoretyków, którzy działają na przecięciu sztuki, technologii i krytycznej refleksji społecznej. Ich działania to więcej niż sztuka – to proces partycypacyjny, który angażuje publiczność i współtworzy nowe narracje.
Za inicjatywą stoją Marthe Van Dessel i Isabel Burr Raty – dwie artystki, które na różne sposoby dekonstruują istniejące systemy władzy i technologii. Van Dessel, jako technoaktywistka i performerka, szuka sposobów na zhakowanie patriarchalnych technologii i budowanie alternatywnych interfejsów, podczas gdy Burr Raty eksploruje granice między tym, co organiczne, a tym, co sztuczne, prowadząc artystyczne badania na styku cyfrowej i materialnej rzeczywistości.
Wystawa nie kończy się na wernisażu – będzie żywym laboratorium, które co tydzień będzie aktywowane z udziałem publiczności. Studenci Akademii Sztuki w Szczecinie, którzy współtworzą projekt, zadbają o to, by zwiedzający mogli doświadczyć kolejnych etapów eksperymentów i stać się częścią procesu artystycznego.
To nie jest sztuka do podziwiania z dystansu – to sztuka, która zaprasza do uczestnictwa, stawia pytania i zmusza do myślenia o przyszłości technologii w kontekście społecznym i politycznym.
Nowe technologie czy nowa magia?
W Triggering electro-inducing spasms granica między nauką a mistyką zaciera się. Czy mamy do czynienia z nową formą technologicznej alchemii? Czy w czasach, gdy wielkie korporacje technologiczne kontrolują nasze dane i życie cyfrowe, możliwe jest odzyskanie technologii na własnych warunkach?
Sztuka prezentowana w TRAFO to bunt wobec dominujących narracji, ale także próba znalezienia nowych, alternatywnych ścieżek. To laboratorium, które nie tylko bada technologie, ale przede wszystkim szuka sposobów na ich demokratyzację, uwolnienie i przekształcenie w narzędzie społecznej zmiany.
Wystawa będzie dostępna od 28 marca do 29 czerwca 2025 roku, a jej otwarcie – 27 marca – zapowiada się jako wielowymiarowe wydarzenie performatywne, w którym eksperymenty, dźwięki i technologie spotkają się w jednym, immersyjnym doświadczeniu.
Dla wszystkich, którzy chcą odkrywać, eksperymentować i zastanawiać się nad przyszłością technologii, to wydarzenie jest obowiązkowym punktem na mapie kulturalnej Szczecina.
Bo technologia może być czymś więcej niż tylko narzędziem – może stać się aktem oporu, przestrzenią twórczą i formą emancypacji.