Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło wyniki konkursu na dofinansowanie zakupu nowego taboru tramwajowego ze środków z Krajowego Planu Odbudowy. W konkursie zwyciężyły: Bydgoszcz, Wrocław, Poznań i Kraków. Dla nas najważniejsze jest jednak, co z nowymi tramwajami dla Szczecina?
Władze miast, które otrzymały największą liczbę punktów w konkursie, zaryzykowały i zdecydowały się na odnowę taboru tramwajowego z własnych środków, mając z tyłu głowy, że unijne dofinansowanie może nie być możliwe. Co ważne, te przedsięwzięcia zostały już wcześniej zrealizowane, a właśnie to premiowała komisja CUPT.
Jak wypadł Szczecin na tle innych miast?
Szczecińskie przedsięwzięcie polegające na zakupie 4 nowych Moderusów Gamma (z prawem opcji na 8 kolejnych) i opiewające na kwotę 118 mln zł uplasowało się na 5. miejscu z wynikiem 23 pkt. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, wyżej są tylko Kraków (18 tramwajów, dofinansowanie w wysokości 128 mln zł), Poznań (30 tramwajów, 215 mln zł dofinansowania), Wrocław (34 tramwaje, prawie 203 mln zł) i Bydgoszcz (6 tramwajów, 43,888 mln zł). W chwili przystępowania do konkursu władze Szczecina liczyły na uzyskanie dotacji w wysokości 81 mln zł, a swoje szanse próbowały zwiększyć poprzez uchwalenie Strefy Czystego Transportu.
Czy to jest porażka?
Na pierwszy rzut oka można to uznać za porażkę, ale wbrew temu, jak się wydaje, nie wszystko jest jeszcze stracone. Okazało się, że pieniądze przyznane zwycięskim miastom nie wyczerpały całej puli przewidzianej na dofinansowanie z KPO. To, co zostało, czyli 275,507 mln zł (na cały program przewidziano 866 mln zł), ma zostać rozdysponowane pomiędzy pozostałych uczestników. Do tego grona, poza Szczecinem, zaliczamy Toruń, Olsztyn, Łódź i Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.
Według informacji, do których dotarła szczecińska „Gazeta Wyborcza”, nasze miasto może liczyć na ok. 34 mln zł dotacji. Przekłada się na opcję w postaci 5 kolejnych Gamm, dzięki czemu uda się zamówić łącznie 9 nowych tramwajów. Czas pokaże, czy stanie się właśnie w ten sposób, bo w przeciwnym razie może albo skorzystać z opcji w całości, albo postawić tylko na zamówienie podstawowe.