PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły proces, który ma doprowadzić do wyposażenia jednej z najważniejszych magistrali kolejowych w północno-zachodniej Polsce w nowoczesny system sterowania ruchem. Ogłoszony przetarg obejmuje przygotowanie dokumentacji oraz wykonanie prac związanych z montażem systemu ETCS poziomu 2 na linii kolejowej nr 351, łączącej Poznań z Szczecinem. Postępowanie prowadzone jest w formule „projektuj i buduj”, a całość ma zostać zrealizowana w ciągu 39 miesięcy od podpisania umowy.
Linia kolejowa nr 351, o długości ponad 213 km, była w ostatnich latach jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych w regionie. Po kompleksowej modernizacji odcinka Poznań – Szczecin Dąbie większość trasy dostosowano do prędkości 160 km/h. Dzięki temu przejazd pomiędzy Poznaniem Głównym a Szczecinem Dąbiem trwa obecnie 1 godzinę i 32 minuty, co daje imponującą prędkość handlową przekraczającą 129 km/h.
Dotychczasowa modernizacja nie uwzględniła jednak instalacji kabinowego systemu sterowania ETCS, który jest jednym z kluczowych elementów europejskich standardów bezpieczeństwa. PKP PLK planują nadrobić ten brak jeszcze przed końcem dekady.
Zakres inwestycji i prawa opcji
Przetarg obejmuje montaż systemu ETCS L2 na niemal całym zmodernizowanym odcinku linii – od Kiekrza do Szczecina Dąbia. Jedynie fragment na stacji Krzyż, ze względu na specyficzny układ torowy, zostanie wyposażony w system ETCS poziomu 1.
Zadanie zakłada pokrycie dwóch głównych obszarów sterowania: z poziomu Lokalnego Centrum Sterowania Poznań Główny III oraz LCS Stargard. Oprócz zakresu podstawowego przewidziano sześć praw opcji, które mogą znacząco rozszerzyć inwestycję.
Opcje obejmują m.in. montaż ETCS L2 w Krzyżu po planowanej przebudowie stacji, dostosowanie infrastruktury w Szamotułach pod kątem włączenia reaktywowanej linii 368, modyfikacje urządzeń sterowania ruchem, a także potencjalne objęcie systemem odcinka od Poznania Głównego PoD do Kiekrza, który w przyszłości ma zostać rozbudowany o dodatkowe tory.
Jedną z opcji – dotyczącą przebudowy infrastruktury w Rokietnicy na wypadek odtworzenia linii 363 do Pniew i Międzychodu – najprawdopodobniej pozostanie na papierze, bo w programie Kolej Plus wybrano alternatywne połączenie do Międzychodu przez Sieraków.
Kiedy system może zacząć działać?
Na realizację zamówienia przewidziano nieco ponad trzy lata, przy czym prace budowlane mają zająć maksymalnie 31 miesięcy. Oznacza to, że przy sprawnym przebiegu inwestycji system ETCS L2 może być włączony do eksploatacji przed końcem dekady, pod warunkiem wcześniejszego uruchomienia systemu łączności GSM-R na całym korytarzu trasy.
Oferty w przetargu można składać do 5 stycznia 2026 roku, a jedynym kryterium ich oceny będzie cena. Udział w postępowaniu mogą wziąć wykonawcy z doświadczeniem w realizacji systemów sterowania ruchem na dużych stacjach, budowie lub przebudowie blokad liniowych oraz instalacji ETCS z integracją z GSM-R.
Dlaczego ETCS jest tak ważny dla bezpieczeństwa?
ETCS (European Train Control System) to kluczowy element europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS. Jego zadaniem jest monitorowanie i kontrolowanie jazdy pociągów w sposób ciągły, niezależny od obserwacji semaforów przez maszynistę. Informacje o sygnałach, dopuszczalnych prędkościach i warunkach jazdy przekazywane są bezpośrednio do kabiny maszynisty, a system automatycznie reaguje na sytuacje potencjalnie niebezpieczne.
Dzięki komunikacji radiowej oraz urządzeniom umieszczonym na torach ETCS zwiększa poziom bezpieczeństwa, ogranicza ryzyko błędów ludzkich, a w przyszłości pozwoli na dalsze podnoszenie prędkości na polskich magistralach.
Instalacja ETCS na linii Poznań – Szczecin domknie proces modernizacji jednej z najważniejszych tras w północnej Polsce. Dla pasażerów oznacza to nie tylko wyższe bezpieczeństwo, ale także możliwość bardziej elastycznego rozwoju rozkładu jazdy oraz przygotowanie trasy na dalsze zwiększanie prędkości.
Jeżeli przetarg przebiegnie zgodnie z planem, nowy system stanie się jednym z kluczowych elementów przyszłej cyfrowej infrastruktury kolejowej w Polsce.
Źródło: własne oraz rynek-kolejowy.pl












