Energia elektryczna wyprodukowana przez EcoGenerator w 2025 roku zasili blisko 900 punktów poboru energii należących do ZDiTM na terenie całego Szczecina. I to nie wszystko! Prąd z odpadów napędzi też szczecińskie tramwaje, elektryczne autobusy i trafi do Technoparku Pomerania. Łączna moc umowna obiektów zasilanych przez EcoGenerator to 14.8 MW.
Po raz pierwszy energia elektryczna wyprodukowana z odpadów przez szczeciński Zakład Unieszkodliwiania Odpadów została wykorzystana do zasilenia miejskich jednostek Szczecina w 2023 roku.
– Było to możliwe dzięki otrzymanej rok wcześniej koncesji na obrót energią elektryczną. Energia ta trafiła wówczas do Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego oraz do Szczecińskiego Parku Naukowo-Technologicznego. W 2024 roku wyprodukowana przez ZUO energia zasila dodatkowo stacje ładowania autobusów elektrycznych oraz częściowo Tramwaje Szczecińskie. Podobnie będzie w przyszłym 2025 roku – informuje Anna Folkman z EcoGeneratora.
Najwięcej energii, bo około 13 800 MWh trafi do Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Przez cały 2025 rok, dzięki energii elektrycznej wyprodukowanej z odpadów w EcoGeneratorze, oświetlane będą setki ulic, w tym np. Trasa Zamkowa, mosty, przejścia dla pieszych, wiadukty działać będą sygnalizacje świetlne, systemy informacji pasażerskiej, zasilane będą wiaty przystankowe, tablice informacyjne – monitory (np. na ul. Struga, pl. Zwycięstwa), kamery miejskie, wagi do ważenia pojazdów (np. ul. Gdańska, ul. Cukrowa), fotoradar przy Szosie Stargardzkiej, szafy biletomatów, poczekalnie, dyspozytornie a nawet toalety miejskie. W sumie ponad 890 obiektów.
– Kolejnym podmiotem, z którym Zakład Unieszkodliwiania Odpadów w Szczecinie podpisał umowę na sprzedaż energii elektrycznej jest spółka Tramwaje Szczecińskie. Planowane zużycie do końca lipca 2025 roku zostało określone tutaj na poziomie około 5 700 MWh. W tym przypadku energia wyprodukowana dzięki spalaniu odpadów będzie zasilać sześć stacji prostownikowych: „Piotra Skargi”, „Gdańska”, „Rugiańska”, „Piesza”, „Gontyny”, „Kaliny”. Będą to zatem wszystkie linie tramwajowe wyjeżdzające z zajezdni Pogodno w kierunku pl. Szarych Szeregów oraz zjeżdżające do zajezdni z tego kierunku, a także wszystkie linie wyjeżdzające i zjeżdżające do zajezdni Golęcin – mówi Anna Folkman.
Planowane roczne zużycie energii elektrycznej, przez obiekty Technoparku Pomerania przy ul. Niemierzyńskiej i Cyfrowej określono na poziomie 2 700 MWh. Energię w tej ilości i w tym przypadku zapewni EcoGenerator.
– Ostatnim miejskim podmiotem, który skorzysta z usług ZUO, jeśli chodzi o produkcję energii, będzie Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” i należące do tej jednostki trzy stacje ładowania autobusów elektrycznych – przy ul. Kołłątaja, Owocowej i Kolumba. Na prąd z odpadów jeździć będą zatem autobusy linii 51 (a także obsługiwane przez te same autobusy linie 78 i 92 ) a także autobusy linii 87 – wyjaśnia Anna Folkman.
Po zakończeniu remontu ul. Kolumba przy dworcu PKP ma działać ładowarka dla autobusów linii 75 kursujących w dni wolne od pracy (soboty, niedziele i święta). Planowane roczne zużycie energii przez SPAK ma wynieść 1 200 MWh.