Wniosek złożony przez zarząd portów został zakwalifikowany do dofinansowania w ramach projektu badawczego „Decarbonization of Maritime Sector and its Impact on Green Energy Transformation”. Głównym celem przedsięwzięcia jest wdrożenie efektywnych systemów zasilania statków z lądu oraz opracowanie programu transformacji energetycznej w portach.
Projekt ten stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju portów, bazującego na ekologicznych technologiach.
– Podmioty zarządzające portami morskimi, będą zobowiązane do przystosowania nabrzeży w terminalach pasażerskich (czyli TPŚ) oraz terminali kontenerowych (czyli nabrzeże Fińskie) do końca roku 2029 w urządzenia umożliwiające zasilanie statków z lądu w energię elektryczną – tłumaczy Weronika Gocłowska, rzeczniczka prasowa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Żeby przystąpić do powyższego działania inwestycyjnego najpierw musimy opracować materiał koncepcyjny jak te połączenia mają być zaprojektowane. Zatem grant temu ma służyć. Kolejnym etapem będzie realizacja już zadania inwestycyjnego, na podstawie wykonanej dokumentacji i planujemy składać wniosek o dofinasowanie na jego już fizyczną realizację – dodaje.
Całkowita wartość projektu wynosi 212 415 euro, z czego 85% pokrywa przyznane wsparcie finansowe. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście planuje opracować w ramach przyznanego grantu koncepcję, tzw. zieloną strategię portów morskich Szczecin i Świnoujście, obejmującą program transformacji energetycznej w odniesieniu do większości procesów operacyjnych.
– Zakłada się m.in. opracowanie dokumentacji przedstawiającej bilanse energetyczne, potrzeby modyfikacji/uzupełnień istniejącej infrastruktury o nośniki/generatory zielonej energii, banki energii umożliwiające składowanie i dystrybucje wodoru, czy energii elektrycznej na potrzeby działalności portu. Będzie to pierwsze w historii naszej spółki studium, przedstawiające kierunek transformacji energetycznej portów – wyjaśnia Weronika Gocłowska.












